Thursday, July 15, 2010

"Boleh tolong tak bang?"

Cuaca panas di tengah ibukota. Gua melepak seorang diri di kedai mamak berhadapan Bank Muamalat sedang asyik menyedut milo ais. Koko sejuk mengalir dari kerongkong ke usus.

Tiba-tiba gua dihampiri seorang lelaki melayu. Berbaju hitam lusuh, jeans, selipar. Orangnya kurus, kulit agak gelap.

"Bang...."

Gua dah seriau. Area ni bukan kawasan putih. Segala port jenayah ibukota ada di sini.

"Boleh tolong tak bang?"

Gua terdiam. Gua usha... Muka steady, tapi hati tetap berdebar.

"Pinjam telepon jap bang. Nak call kawan sekejap. No 017....."

Erk... "Boleh... Berapa no tadi?" Gua memberanikan diri untuk bersikap positif.

"017-7........"

Gua dail dan terus memberikan telepon kepada mamat tu. Baik??? Tangan gua dah siap siaga nak rentap leher dia kalau dia wat bende pelik-pelik. Kaki gua dah mula pasang kuda-kuda kalau dia berani lari, gua nak sepak dia bagi tersungkur.

Abang tu menunggu respon suara dalam telepon.

"Mano demo? Tadi kawe gi amik air smaye. tubik2 demo takdok. Kakre tunggu kak tempat bare takdi. minum smetar. ni nombor abe sore ni. nasib baik dio ado. pinje telepon dio smetar."

Telepon gua dikembalikan.

"Terima kasih bang. Tadi handphone saya habih kredik. Ambik duit ni bang..." Kata abang tu sambil menghulurkan RM2 ringgit.

"Eh, takpe la bang. Hari ni saya tolong abang, mudah-mudahan esok lusa orang tolong saya." Gua.




Lepas 10 minit.




Gua nak bayar milo ais gua.

"Dah bayar bang.. Abang yang borak ngan abang tadi bayarkan." Cashier.


Moral: Jangan sangka orang takde rupa dan takde credit tak mampu belanja lu milo ais.


17 comments:

nurul nadea said...

wow..gua ingat mamat tu nak rembat henpon lu..giler saspen..milo lu bpe ringgit? klo lebeh 2 ringgit, buat rugi mamat tu je..heh..

free said...

mana satu abang dalam citer ni? tapi btol bro, kita rakyat msia kena ubah mentaliti, baru aman dunia. kalo kita baik,kita kena sangka baik pada orang..kalo kita sangka org lain jahat,adalah sebab kita pun jahat macam tu sebenarnya. sekian dimaklumkan.

aripsamat.... said...

nasib baik Malaysia masih ada lagi jejaka macam lu...hidup Samel!!...kalo lu bertanding next election...tanpa ragu2....wa pangkah

ezam said...

terasa saspen...dan gua berpikiran tipikel bersangka buruk tapi rupanya tidak..tapi lu sangat bagus sbb bagik stranger pakai henpon lu..

Im Single said...

nurul, tgk gaya mmg mcm mat pow. gua main berani2 je.
free, orang kita terlalu berhati2. tapi kdg2 tahap hati2 kite ni terlebih2.

Im Single said...

arip, gua ikut contoh teladan dak2 VWM. lagi2 yang suka bertaranum tu..
ezam, kaki dah pasang kuda2 jugak bai. kah3x..

h a n i e said...

sb tu tak boleh bersangka buruk dkat org.
tp kalo pesen gini..mmg manjang lah otak wa ke haluan kiri. pikir jahat saja..


*masyarakat jgk yg buat kita pikir negatif..kan..

Nerzhul said...

buat baik dibalas baik. hehe

Im Single said...

hanie, gua tak salahkan masyarakat kite. setiap hari ade je laporan kes jenayah. kite semua tahu penjenayah terlalu ramai kat KL ni. kite cuma berwaspada, dan cara kite berwaspada adalah dengan tidak terlalu bersikap positif.
nerzhul, buat dek dibalas dol. kah3..

F A R Y N said...

abang,pinjam hp boleh?
hhahaahaa

Boy said...

mu ni!.. haha

ptos said...

awat lu tak tibai nasi kandar onnek sebelum tue?

Im Single said...

faryn, hambik! dushh! haha..
boy, gapo dio?
ptos, onnek????

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

bukan dari kerongkong ke perut dulu ke.. pastu baru pergi ke usus..

kalau terus ke usus boleh menimbulkan rasa kekencingan ooo...


..

Anne Boleyn said...

baik gile kot mamat tu. baca entry ni guwe insaf jap. kejap je la tapi. ngahaha. tp bgs arh mamat tu. hana pon pernah kena gak camni. salah sangka kat orang sngt... rupa2 nya silap. heh

p/s: jom lah tengok pengalaman hana masa nuffnang sharring session kat sini :

http://hanalovenest.blogspot.com/2010/07/nuffnang-sharring-session-pak-li.html

Im Single said...

adzman, mmg lepas tu gua gi kencing pun.

shasha said...

WOW! Kagum lah dgn kamu. boleh bg stranger guna henfon dan stiasa bersangka baek lak tu. (: