Tuesday, August 10, 2010

“Cukup tak macam ni kak?”

Gua menunggu dengan penuh sopan di bangku panjang sebuah pusat kesihatan. Sekali-sekala kaki dihayun-hayunkan ke depan dan kebelakang sementara menanti nama gua dipanggil.

“Amat Samel!” Tiba-tiba name gua dipanggil secara manual. (Kalau nama gua Raja Chulan, pasti diorang announce nama gua pakai suara Maya Karin).

Gua angkat tangan tinggi-tinggi agar akak ketua jururawat itu nampak gua. “Saya…” Jawab gua yakin.

“Ni untuk urine test..” kata akak ketua jururawat sambil menghulurkan cawan kertas. “Bagi sampel sampai sini tau.” Sambung akak itu sambil menconteng garis sebagai penanda aras.


“Mak ai… Banyak nye kak. Saya baru kencing tadi kak. Saya rasa tak bo…”

“Boleh… Awak cuba dulu.”


Mak ai… ¾ daripada cup??? Gua dah hilang konfiden. Baru tadi gua bazirkan urine gua begitu sahaja ke dalam mangkuk jamban. Kini gua terpaksa berusaha keras untuk memastikan yang sukatan air kencing dalam badan gua adalah pada tahap yang majikan gua mahukan.





Gua cuba.




“Kak…” Gua memanggil akak ketua jururawat sambil menghulurkan cawan kertas yang tidak lagi kosong.


“Letak kat situ ye. Duduk dulu, nanti akak panggil.”


“Cukup tak macam ni kak?” Gua berdebar….


“Cukup…” Balas akak ketua jururawat.


Baru gua tau, antara syarat lulus ujian saringan kesihatan adalah…. MAMPU KENCING MENGIKUT SUKATAN YANG DIARAHKAN PADA BILA-BILA MASA.






p/s: Selamat menyambut ramadhan al-mubarak ye.


7 comments:

aripsamat.... said...

nanti bila2 lagi kalau tak cukup boleh la roger gua...amat dialu2kan

h a n i e said...

ni apa punya pesen test ni? haha

selamat berpuasa..jgn nk ngelat pulak.. :P

Zie said...

hahahaa...gitu?

Im Single said...

arip - kalu campur jadi ape?
hanie - selamat jugak
zie - gua merepek je...

aripsamat.... said...

kalau campur?...aku rasa baik punya kencing doktor

Nerzhul said...

ingatkan gi klinik amik ubat gastrik. hehee

Im Single said...

arip - kuat kencing shial. kah3..
nerzhul - tipu tuhan tak berbaloi bro..