Thursday, November 27, 2008

"Abg jangan risau. Kite straight ke KL"

Aku berjalan steady meredah orang ramai di stesen bus. Entah ape yang diorg buat ramai2 kat sini, aku pun tak tau. Takde gaya macam nk cari bus pun aku nampak. Jam dah pukul 12.20 tghari..

“Bang, KL skang bang?” Ceh, cepat je ulat ni…
“Bape ringgit?”
“RM31 bang.”
“RM31? Mahalnye…”
“Standard la bang. Abg tgk semua counter pun jual harga ni.”
“Bus ni straight KL ke, atau ade singgah Seremban?”
“Abg nak straight KL kan? Ye la… xde singgah2 Seremban.”
“Betul eh..?”
“Betul la bang. Kita faham la penumpang kite yang nk balik KL. Kalu bus singgah Seremban nnt diorg bising. Buang masa. Abg jangan risau. Kite straight ke KL.”
“Ok la. Satu seat eh.” Aku membuka wallet, dan terus membayar.
“Ok cun, time kasih bang eh. Meh saya tunjuk kan bus… Lagi sepuluh minit dia gerak.”

1.00 petang, bus bergerak meredah kesesakan bandaraya Johor Bahru. Perjalanan di lebuhraya pun agak lancar, namun kerap diselangi adegan brek2 merobek jantung dan suara pemandu yang berbual menggunakan handphone monophonic. Background music Carta Lagu Tamil Terhangat berkumandang…

5.30 petang, bus belok ke kiri, simpang ke Seremban…

No comments: