Thursday, September 11, 2008

Senandung Anak Johor Bahru

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk pulang ke kampung halaman ku. Bukan lah sebelum ini aku tak ingin pulang, tetapi atas tuntutan kerjaya dan akademik di hujung minggu, agak kurang masuk akal untuk aku berulang alik dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru. Yang pasti, keluarga di kampung teramatlah aku rindu.

Dalam perkiraan jemari ini, sudah hampir enam purnama aku tidak pulang ke JB. Satu tempoh masa yang terlalu panjang, kalau bertani pun sudah boleh dituai hasilnya seguni. Rasa nya masih aku ingat jalan dari Sungai Besi. Aku perlu terus, tak perlu ke kanan atau kiri. Sampai ke tol yang pengakhiran, baru lah aku perlu berhati-hati. Takut terlepas simpang Skudai yang aku cari.

Sampai di rumah nanti, hendak ku peluk mak sepuasnya, hendak ku hormat abah sepenuhnya, hendak ku tatang adik2 ku secermatnya. Biar lepas segala rindu di dada, biar terlerai apa yang selama ini ku rasa. Banyak yang ingin ku kongsi bicara, banyak gurauan yang boleh disenda.

Johor Bahru, tunggu kepulangan anak watan mu ini!

No comments: