Tuesday, September 2, 2008

Anda Agungkan Music Indonesia?


Saya terbaca sebuah blog nukilan seorang mudawan dari Indonesia berkenaan sebuah band Malaysia, The Times. Ternyata dia sendiri memuji kelunakan melodi bersahaja hasil kreatif Naza. Tak sangka mereka juga masih lagi rindu dengan legasi yang pernah dibawa oleh Amy Search (ketika fenomena “Dia Isabella”) dan Sheila Majid.

Tidak dinafikan lagu-lagu The Times memang the best. Saya tidak menganggap mereka sebagai serpihan band O@G. Bagi saya, kekuatan O@G tidak terletak pada Radhi, tetapi chemistry antara mereka dari segi hasil lagu (yang banyak dicetuskan oleh Naza) dan vocal Radhi yang slumber.

Namun begitu rasa bangga dan gembira saya tidak lama apabila mata ini terus membaca comment yang di hantar oleh pembaca lain di laman blog itu. Saya rasa terhina, terpukul dan marah. Kenapa? Inilah kata2 sinis yang sempat saya baca:

Ganyang Malaysia!

Denger cengkok melayunya aku ketawa dech!pek teringat comen org malingsial katanya lagu dr indonesia sampah!bukanya situ punya bahasa yang menurut aku sampah banget!

lucunya bandnya kok ngikut2 dialek indonesia?!!cenkok melayunya agak ilang tuch!kemane??


Bukan niat saya untuk menafikan kehebatan pemuzik2 Indonesia. Mereka memang berbakat. At least mereka tahu melody yang ingin kita dengar. Lagu2 Nidji best, Dewa best, suara mereka pun sedap. Tapi perlukah kita jadi ‘sebijik’ macam mereka untuk menagih perhatian peminat tanahair sendiri?

Kita sedia maklum tentang gerakan “Ganyang Malaysia” yang dilaung2 kan ketika berlaku pertikaian berkenaan perebutan blok minyak antara Malaysia dan Indonesia sekitar tahun 2005. Semangat ganyang Malaysia masih kuat di kalangan mereka. Bukanlah niat penulisan saya ini untuk menanam semangat “Ganyang Indonesia”. Tetapi perlulah kita sedar siapa yang kita agungkan, siapa yang kita ingin pertahankan.

Berpada2 lah apabila ingin menyokong music mereka. Cukuplah sekadar mendengar untuk sajian halwa telinga. Tak perlu kita agung2 kan mereka kerana mereka hanya melempar tahi ke muka kita. Support our local industry. We have a lot of talented people out there. Kembalikanlah kegemilangan lepas.. Our music, our people..

No comments: