Sunday, September 5, 2010

Menjelang raya

Buka puasa tahun ni masih diwarnai dengan agenda berbuka percuma di masjid terdekat. Seronok berbuka puasa di masjid ni. Dapat berbuka puasa dengan lapisan masyarakat yang datang dari pelbagai latar belakang dan usia. Dari golongan ustaz-ustaz, pakcik-pakcik speaking omputih, abang teksi, abang polis, bangfes, arkitek, enginer dan juga abang penjejak neraka yang tinggal di bawah jambatan MRR Dua.


Sebaik azan berkumandang, para jemaah akan melafazkan Allahhumma laka sumtu secara nafsi-nafsi, diikuti dengan juadah sunnah, buah kurma tajaan Yusof Taiyob (sila baca dengan nafas wanita ghairah… Yusof Taiyob….yeah...). Selepas itu barulah diselangi dengan kuih muih yang ade. Kadang-kadang ade kuih cara, kuih karipap. Kadang-kadang biskut kering. New York Cheese Cake memang takde la.


Setelah kenyang ala-ala kadar, jemaah akan bersama-sama menunaikan solat maghrib . Gua ngan Paiseh selalu amik timing rakaat kedua. Jangan ikut contoh kami ye adik-adik. Abang-abang ni memang macam ni. Sebaik-baiknya angkatlah takbir bersama-sama imam. Kami saje amik saf belakang supaya sempat que barisan depan masa amik makanan nanti.


Soal tertib berpakaian di masjid pun kena la menepati ciri-ciri menantu pilihan. Jangan la pakai t-shirt pelik-pelik. T-shirt cap “Ayam Joget” contohnya, mungkin lebih sesuai untuk pesta Joget Lambak atau demo parti politik.



Bercakap soal rumah pulak, VWM raya tahun ni tiada lampu kelip-kelip macam tahun lepas. Yang rajin wat bende gile-gile ni cuma Prosper (gambar) je. Entah mana lampu ketupat kelip-kelip dia ni pun gua tak tau. Gua ingat tahun ni nak pasang pelita dalam rumah. Sebelah pelita letak ashray Mister Potato atau Pringles. Baru efisien.



Tahun ni kami nak decorate bawah tangga dengan baju-baju dan towel purple Uda. Kami juga bercadang nak jahit langsir baru dengan baju-baju peninggalan Adibtocrate yang berdaki di leher. Kerusi pelastik merah yang dah buruk tu kami nak balut dengan kain putih, ala-ala majlis dinner kat hotel (tadi kerusi kami takde sandar la). Tepi rak kasut kami nak hias dengan statement kredit kad dan bil-bil letrik, tema warna putih biru merah.

Tak sabar nak raya...



5 comments:

ezam said...

makan dalam baekkkkkk punyeeerrr~

h a n i e said...

brader bangfes jek pakai baju ayam joget gitu..


hahaha!

ptos said...

harap thn dpn lu raya bersama 'ahli' baru...

Im Single said...

ezam - kire ok2 la. kah2..
hanie - dia pndai ckp urdu, jgn main2..
ptos - ameeeen...

Anne Boleyn said...

bagus persedian raya lu tahun ni. sangat meriah! :p