Sunday, December 12, 2010

"Dulu ada peti ais ke bah?"

Gua merayau seorang diri ke 7e mencari cikedis sebagai bahan kudapan di kala malam bulan mengambang. Gua lewat kedai mamak sebelah 7e. Sambil-sambil berjalan, mata gua melilau melihat kelibat manusia, maka terpandanglah gua sebuah keluarga kecil sedang menjamu selera. Si anak dalam lingkungan umur 8 tahun sedang sibuk meneliti ketulan ais di dalam gelas plastiknya itu. Asyik...

"Abah... Abah..." si anak bersuara.

"Hurm...." suara garau si abah menyahut. Asap rokok keluar dari celah2 bulu hidung.

"Zaman dulu-dulu, macam mane orang buat ais bah?" tanya si anak.

Si bapa diam.

"Macam mana diorang nak minum milo ais bah?" tanya si anak.

Si bapa diam.

"Dulu ada peti ais ke bah?" tanya si anak.

Si bapa terus diam. Tak leh jawab lah tu. Kah3X!!!




ps: dulu gua tanya bapak gua, kenapa atas highway nampak macam ade air masa panas tapi bila dekat takde. bapak gua kata tu fenomena logamaya. ntah ape gua pun tak paham.



9 comments:

hasrul said...

fatamorgana aku rase

Im Single said...

fatamorgana ke? so bapak gua salah eh?

fika79 said...

wahhh..betulla tuh..power gila pakcik..salute!!!!

Seri said...

ayah lu terror. jawab tu kena confident

Nerzhul said...

memang bapak lu saje bagi tak paham. tak mahu lu tanye lagi dah. hahaha

Im Single said...

fika - abah saya cikgu bio, fizik, kimia ok. haha...
seri - abah gua kalu cakap mmg confident. juara bahas tu.
nerzhul - gua nak tanye logam tu ape. tapi segan. kah3x..

aripsamat.... said...

zaman dulu gua tak main peti ais ni...kitorang panggil esbok (tapi sebutan kena ala2 jawa sikit)

Nashays said...

camne yer...org dulu x reti minum milo ais laa kot..

Im Single said...

arip - esbok!!!! haha...
nasyaz - mungkin juga diorg minum air wuduk